Poslední velký úklid & eko tipy

Než se vrhnu na téma úklidu, ráda bych vás pozvala na můj instagram, kde se mému novému životnímu stylu teď hodně věnuju. Hlavně prostřednictvím instastories - krátkých videí s 24 hodinovou životností, které jsou pro mě nejsnadnějším a nejreálnějším způsobem, jak s vámi vše sdílet. Protože přeci jen můj blog vyžaduje trochu více úsilí :-). Ale také naštěstí poskytuje více prostoru na psaní, takže jdeme na to!

Každodenní úklid je moje nekonečné téma. Mám manžela, malé děti, rozlehlý dům, psa v posledních letech života, takže dávno jsou ty doby, kdy jsem si udržovala, designovala a stírala pár metrů čtverečních jednou za týden. A prototože mi zabírá úklid spoustu času, dlouho jsem si přála jej zjednodušit i ozdravit. Prvním krokem je tak určitě minimalismus. Pokud máte minimum věcí, žádně hromady nepřebraných věcí vás na půdě, ve sklepě nebo v garáži netíží, a ty potřebné se uklízejí se snadněji a rychleji. A to samozřejmě i když mají své místo. Vždy jsem se věcí pravidelně zbavovala, ale až s knížkou od Marie Kondo jsem to udělala mnohem důkladněji. O té už jsem psala třeba TADY. Ale přesto jsem měla pocit, že to stále není ono. Ve vnitřních úložních prostorech to prokouklo, stále používám její úžasnou metodu zásuvkového skládání, kterou jsem si ještě upravila podle svých potřeb, ale věcí bylo stále moc. A navíc mi víc a víc docházelo, že jsme doslova zavaleni odpadky. Obaly, především plasty, nedojedeným jídlem, stále se někde něco válí, je potřeba to roztřídit, vynést, zrecyklovat, nebo nakoupit desítky čisticích prostředků, abych mohla umýt záchod, dřez, nádobí, nebo si jen umýt v kuchyni ruce. Takže tímto způsobem mě vše nasměrovalo ke knížce Domácnost bez odpadu od Bei Johnson, Díky ní jsem tak konečně začala s velkým úklidem minimálně potřetí, a doufám, že už opravdu naposledy.

Znamenalo to, že nejen z mého šatníku, kosmetické taštičky, skříně na designové doplňky a sezónní dekorace zmizelo opět spoustu skutečně zbytných a nepotřebných věcí, ale také z celé naší domácnosti. Ke spoustě věcí jsem přestávala mít vztah, ponechala jsem si jen opravdu to důležité, a některé do budoucna postupně plánuji dál vyřadit nebo nahradit více trvanlivími a udržitelnějšími variantami. Tentokrát to také nebylo o naházení všech věcí do pytlů a odvozu do směsného odpadu alá "konmari" (většinu jsem vytřídila jak jsem léta zvyklá), ale mám je připravené v komoře, a třídila jsem je mnohem svědomitěji a s další přidanou hodnotou. Jednak, abych si jen tak prostě vyzkoušela, jestli se bez nich zvládnu obejít. A za druhé také proto, abych je nejprve nabídla tam, kde by mohly posloužit dál, než je prostě jen vyhodila, abych konečně udělala tlustou čáru. A hlavně než některé opět nahradím, nejdříve jsem se je pokusila zužitkovat. Což se mi překvapivě nakonec podařilo ještě lépe, něž jsem čekala. S předchozím úklidem jsem začala hromadně nakupovat úložné košíky, boxy a dózy, které teď čekají na vyzvednutí, protože jsem naši domácnost díky nim plastem opravdu zavalila. Teď jsem je ale nejdříve zkusila nahradit něčím jiným, co jsem měla doma. Třeba hezkou papírovou krabicí od bot. Některé věci jsem z košů vyndala úplně, a překvapivě, získlala jsem tím ještě více místa a nic mi najednou nechybělo ani nepřebývalo, a uspokojila jsem si tím také svou kreativní stránku a lásku k bytovému designu :-).

No a co se týče samotných čisticích prostředků, dávno jsem se snažila používat ty ekologické. Jenže třeba ty na praní mému manželovi vůbec nevyhovovaly takže jsem se vrátila k těm klasickým. Pak jsem zkusila vypustit úspěšně aviváž, opět přešla k šetrnějším přípravkům jako třeba Frosh nebo L'Arbert Vert. Jenže stejně jsem byla posedlá přehnanou dezinfekcí, nákupem několika druhů čističů a hlavně papírovými utěrkami. Ale i to se mi podařilo změnit. Protože mnohem ekologičtější je si látkovou utěrku či hadřík dle potřeby vyprat, a nejlepší a nejlevnější dezinfekcí je obyčejný ocet, a bělidlo voňavý citron. Ten se mi osvědčil hlavně u mé největší překážky - světle šedého fragranitového dřezu, ze kterého se mi nepodařilo dostat zažrané fleky od kávy a čaje jinak, než Savem, a to se mi opravdu nechtělo ani trochu. Takže tímto slavím svou velkou úklidovou revoluci! A až spotřebuji i poslední univerzální čisticí prostředek na přírodní bázi od mé oblíbené Compagnie de Provence, zkusím si do stejného balení vytvořit svůj vlastní. Ve skleničce se mi totiž už v octu hezky louhují slupky od bio mandarinek... 

A co se týče mýdlových vloček Palm, ty jsem i doposud používala ze všeho nejraději třeba na praní mopu nebo čištění skvrn biologického původu. Proto marseillskoé mýdlo na praní Oil už vůbec nepotřebuji. Ale chystám se ho v nejbližší době zužitkovat. Nastrouhám si ho totiž do vlastního pracího prášku vyrobeného naprosto jednoduše jen ze sody na praní, na který se těším ze všeho nejvíc! :-)

Douám, že se vám dnešní článek líbil a třeba vás nastartuje i k další změně šetrnější nejen k vašemu času, ale i přírodě.

Pusu Šárka



10 komentářů

  1. Normalne zacinam sledovat tento blog pravidelne. Aj predtym sa mi pacil kvoli vasemu krasnemu domu, ale tych stale pribudajucich a obmienajucich sa dekoracii bolo na mna privela. Teraz ma to zacina bavit, dufam, ze vam novy zivotny styl bude robit radost a zotrvate pri nom. Pekny den prajem :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc ráda bych! A děkuji za upřímný komentář, budu se těšit naviděnou o to víc :-*

      Vymazat
  2. No, jsem zvědavá na to praní. Nastrouhané mýdlo se sodou jsem používala na prani plenek, ale běžné fleky na prádle to prostě nestačilo. Takže jedu pořád na Persilu Ale aspoň jsem si vyzkoušela, že stačí i třetinová dávka, takže setrim aspoň tak☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani nejdou mi vyprat ekologickými kupovanými gely jen ty organické fleky, řeším to sluníčkem. Obvykle jen pár kousků vyjímečně dětského oblečení. Ale vyzkouším a dám vědět ;-)

      Vymazat
  3. Dobrý den,sleduji váš blog velice ráda,ale teď budu ještě raději,protože se mně líbí váš nový životní styl,který jste zahájila.Rozhodně lepší než propagace nezbytností,které k životu nepotřebujeme,jen tak dále.Olga

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Olgo, moc děkuji :-D. A je mi i líp!

      Vymazat
  4. Zdravím Šárko, na mém ig instastories nejdou, tak se přimlouvám za zero waste články i tady ;-). Taky se snažím minimalizovat, něco mi jde, něco ne. Potvrzuji, že mýdlový sliz (na který se chystáš) opravdu nevypere vše (u mě teda ani v kombinaci se žlučovým mýdlem na skvrny), navíc se nedoporučuje používat ho na některé typy tkanin - třeba softshell. Já navíc kvůli látkování používám plenky s PUL zátěrem a na ty se používat taky nemá. Takže bohužel vedle pracího gelu vlastní výroby, mám i klasiku... Ale třeba domácí aviváž se mi osvědčila - ocet, voda a pár kapek esenciálního oleje libovolné vůně. Slupky v octu taky louhuju (já citrónové) a potvrzuju, že čistič funguje ;-)... zkrátka něco mi jde, s něčím nemůžu (aspoň zatím) hnout. Beru to tak, že všeho s mírou - za mě minimalismus ano, zero waste v plném významu těžko...
    V.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Veru, jak too?
      Nechystám se na sliz, ale na prášek, čím míň práce, tím líp :-D. Softshell vůbec doma nemáme, mýdlo může být i jen olivové, a pár nedopraných skvrn bělím na sluníčku. Stále si mylsím, že je tohle milionkrát šetrnější než jakákoliv klasika, ale chemik teda nejsem :-). Každopádně vyzkouším a bude to určitě na článek! Stejnou aviváž jsem teď také zkusila a je to paráda, a to už peru úplně bez té klasické.
      No a plný význam, pro každého je jiný. I Bee vyčítají, že toho dělá málo, přitom je pro některé extremista. A já se můžu snažit jak chci, když můj manžel bude vše bojkotovat, nic nenadělám :-D!
      Prostě podle sebe a ať se daří :-*

      Vymazat
  5. Ak Vám ten sliz nevyperie, existuje este jedna ekologickejšia alternatíva a tou je zistiť si, či niekde vo v okolí nečapujú čistiace prostriedky. Ja si nosím vlastnú fľašu na prací gél, wc čistič i čistič podlahy (tá by sa dala aj octovým roztokom, no s otctom niesom veľká kamarátka).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzko i ty echt ekologické prostředky mám vyzkoušené různé, takže ráda se ponořím i do těchto DIY a dám vědět. Btw octa stačí malinko a s esenciálním olejem nejde cítit vůbec. Leští a dezinfikuje sám, ale víc se rozpovídám, až to vážně pořádně vyzkouším! :-D Krásný zbytek dne.

      Vymazat

Díky za každý Váš komentář a zastavení se na MMB, těším se na vás! Šárka.