Buy less, choose well

Po trošku delší době vás opět moc zdravím! Nejdříve bych vám chtěla poděkovat za báječnou účast v MMB OUTLETU, a přiznám se, že se mi ohromě odlehčilo nejen ve sříních, ale i v sobě. Ještě pár kousků zbylo nebo nebylo vyzvednuto, takže můžete opět mrknout SEM, kde jsem vše aktualizovala...

A  mám pro vás jedno osobní zamyšlení a deset tipů, které na téma očisty domova určitě navazuje. Moje heslo, že méně je více, nebo Buy less, choose well chcete-li, se poslední dobou snažím uplatňovat čím dál víc. Abych mohla být opravdu šťastná, chci si zcela nesobecky dopřát to nejlepší, přestat dělat kompromisy jak jen to půjde, najít opravdu samu sebe a poslouchat svou intuici více, než módní trendy. A vlastně to tak trochu i souvisí s udržitelností a ekologií, kdy jsem si po létech pokusů a omylů nakonec uvědomila, že všemožné extrémy nejsou nic pro mě, a že bych nemohla žít asketický bio raw život v jeskyni. Takže jsem si našla svou zlatou střední cestu, kde se snažím propojit materiální i duchovní svět, a co se nejen domova a zařízení týče ,nakupovat méně, více nadčasově, kvalitně, všech náhražek se postupně zbavovat a podporovat své kreativní a estetické cítění. Jednoduše proto, že život je příliš krátký a je vážně škoda si jej pořádně nevychutnat!

A teď už k těm nejžhavějším designovým novinkám, jenž jsou momentálně asi mým největším problémem :-). Jsou vždy nejdříve vidět na každém stylovém skandinávském instagramovém účtu nebo blogu, a za nedlouho i na těch našich. Sbírají tisíce lajků, jsou úžasné, neuvěřitelně fotogenické, a proto je všichni milujeme a chceme taky. I já samozřejmě. Jenže čím více tu věc vídám, tím méně mě baví, přestávám po ní toužit a začínám chtít místo ní něco, co jen tak někdo nemá. Což je v podstatě nereálné. Protože i když k nám nové trendy přicházejí později, skandinávský design se stává čím dál tím víc populárnější a rozšířenější. Takže je pak už vlastně úplně jedno, že jste něco měli mezi prvními, a interiéry v neposlední řadě začínají vypadat hodně podobně.

Ano, tak úsměvné a zároveň absurdní to je, a vypadá to, že řešení na tenhle problém snad ani neexistuje. Já jsem jej pro sebe ale naštěstí našla. Díky létům zkušeností se sebou samou. Se svou nerozhodností, přelétavostí, a kompletní výměnou stylu společně s několika desítkami ne zrovna levných doplňků i dekorací, ze kterých zbyl už jen název mého blogu a láska k jednoduchosti a bílé barvě. Po druhé už to prostě absolvovat nechci, protože je to zbytečné a nekonečný příběh. Takže pokud to máte stejně a potřebujete taky poradit, co s tím, tady je moje (ne)nákupní desatero:
  1. Vždy, když po něčem toužím řeknu si, jestli jestli je to není jen všudypřítomná nová módní vlna, opravdu to potřebuji, a bude mě to ještě za rok, dva nebo tři bavit.
  2. Když už opravdu neodolám nějakým trendy kouskům, obvykle je jich velmi málo, pečlivě si je vybírám a kombinuji je s věcmi, co už doma mám.
  3. Vybírám si nadčasový kvalitní design v neutrálních tónech a jednoduchých liniích. Mezi moje oblíbené značky s tradicí, které toto všechno splňují patří určitě ASA selection a bílý porcelán Grande, textil a květníky Tine K Home, ikonické svícny a mísy By Lassen, doplňky od Design Letters s retro typografií architekta Arne Jacobsena, světla či drobný nábytek Normann Copenhagen nebo keramika Kähler. Ale také třeba neskutečně vtipný, originální a český Qubus Design.
  4. Investuji do dražších doplňků s designem, co se vyrábí i několik desetiletí. Protože jen tak z módy nevyjdou, díky tomu, jak dlouho jsem se na vysněný kousek těšila mě neomrzí, a splním si tak opravdu svůj sen, který prostě žádným DIY ani fakem stejně nikdy nepředčím.
  5. Měním fukci věcí - svícen se dá využít na tužky, porcelánová mísa jako květináč, dóza do koupelny jako cukřenka.
  6. Často měním taky dekorace nebo i stěhuji nábytek. Mám pocit, že mám tak doma stále něco nového.
  7. Snažím se nekupovat si podobné věci, ale naopak ty staré znovu objevit. Když delší dobu nejsou na očích, obvykle jejich krásu znovu najdu.
  8. A taky věci nehromadit. Pokud už druhou sezónu leží bezprizorně ve skříni, podle stavu a účelu je daruji, vyhodím nebo prodám dál.
  9. Nejkrásnější dekorace jsou stejně ty (skoro) zadarmo. Třeba květiny, vintage poklady pro oživení interiéru nalezené u prarodičů, nebo ty, co si sami s vlastní invencí vyrobíte. I proto mám svou kolekci plakátů, protože jsou přesně podle mého vkusu a určitě je každý doma nemá ;-)
  10. Proměnám našeho bydlení a přirozenému vývoji se určitě nebráním. Naopak, jen se snažím, abych to byla více já a méně módní trendy.
Když se vám bude chtít, napište, jak to vidíte vy. Budu se těšit a skandinávskému bydlení v českém podání zdar!
Pusu Šárka



All photos VIA

8 komentářů

  1. 4 a 9 se perou...co už,chtělo by to víc si promyslet co je vlastně lepší...DIY ano či ne??,ale taky názor....Julie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Julie za mě na místo DIY ve smyslu vyrobit si kopii originálu bod 4. je lepší samostatně vytvořit něco vlastního a originálního viz bod 9. ;-)

      Vymazat
  2. Šárko, já ti rozumím, ve mně se to taky podobně pere, nejčastěji ta asketická s marnivou a jednou vyhraje ta, potom zas druhá a zlatou střední stale hledám, proto mi v mnoha věcech mluvíš z duše. To, že se na českých blozích a instagramu začínají objevovat často stejné skandinávské věci, je logický vývoj, který musel nastat. Dostávají se totiž čím dál víc do českých e-shopů a jsou pro nás dostupnější, než byli dřív. V neposlední řadě je pak s láskou na svých blozích propagujeme... Já třeba silně uvažovala o Tray table od Hay, který je teď opravdu hodně vidět, u nás by to byl fakt úlet, ale co, chtěla jsem (a chci) ho. Jenže momentálně to u nás dopadlo tak, že na jeho místo poputuje jiná, mnohem důležitější věc.... Na druhou stranu, ono to vypadá, že čb minimalistické bydlení má teď kdekdo, ale já ve skutečnosti ve svém blízkém i vzdálenějším okolí nikoho takového neznám ;-). A je ještě jedna cesta k originálnímu bydlení - porozhlédnout se v našich českých vodách, protože šikovných rukou a hlav je tu dost a jejich kousky opravdu jen tak někdo nemá... Pa, V.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Veru, je to tak :-). A ještě, že se u nás už koupit dají i ty nadčasovky! Tray Table musím říct, že po těch několika letech co ho mám je hodně poškrábaný a jsou na něm žluté fleky od čaje asi, které už ničím nemůžu dodrhnout :-(. Podobně si na to stěžují i holky, ale prostě se používá a já ho mám i přes to stále ráda a chtěla bych k němu až děti odrostou i mini variantu na odkládání. A že to chce někdy pořádnou trpělivost, než si na ty vysněné kousky počkáme, že? Ale o to víc se láska k nim osvědčí a radost trvá déle ;-). Tohle o ČB bydlení také slýchám a v mém okolí jsem stále jediný extrém, ořesto mě moc těší, když i návštěvy s úplně jiným stylem pochválí naše bydlení a cítí se u nás příjemně. A i s posledním souhlas, obzvlášť třeba doplňků pro děti je u nás v severském stylu z malých dílen v poslední době čím dál víc a opravdu kouzelných!
      Moc díky Verunko za návštěvu a přeji krásné léto!

      Vymazat
  3. přesně, třeba jako ty bílé židle s trojnožkou. Už jsou tak otravné a okoukané, že se mi dokonale zprotivily. A to jsem je hrozně chtěla do nového domu, ale teď už fakt ne. Raději si vyberu nějaké nadčasovější, které neuvidím na každém blogu/instagramu. Nákupní desatero je super, mám něco podobného (tedy až na občasné úlety, ale tak to k nám ženám prostě patří :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, někdy je to fakt boj :-D. Taky mám úlety, prostě dodržet vždycky všechno nejde a ego se někdy uspokojit musí ;-). Krásný den!

      Vymazat
  4. Tesat do kamene! Souhlasim s kazdym jednim slovem Sarko. Uzivej leta a tesim se na spolupraci. Klara

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klari tak to mam radost ze souzneni! Snad se brzy ozvu, uz toho je na me moc :-D

      Vymazat

Díky za každý Váš komentář a zastavení se na MMB, těším se na vás! Šárka.