Okna / Windows

Tak konečně i u nás začalo trochu víc chumelit. Náš nedokončený dvoreček a střechu přikryla bílá peřina, takže jsem dnes mohla vyfotit okna v plné parádě. Proč? Potřebuju totiž od vás trošku poradit!  Stále dokola totiž řešíme, co na francouzská okna v přízemí. V patře jsme zatemnění vyřešily závěsy, které měním podle délky i barvy. Tento rok mám tak trochu netradičně na zimu dlouhé a tmavě šedé z pevné bavlny v ložnici, kde hned před okny má postýlku a přebalovací koutek Max. Takže tady to zůstane (asi) neměnné, ale co dolů?

Jsem zastánce oken bez záclon. Proto máme okna s členitými rámy, které trochu pohled dovnitř rozbíjí. Jsou také hodně velká a atypická, protože celé naše bydlení je orientované na sever, tak aby bylo v hlubokých místnostech starého domu dostatek denního světla. Ale večer, když se rozsvítí, je to u nás zřejmě jako ve výkladní skříni :-). Vidět do přízemí z ulice není, máme jen jedny sousedy, a ti (jak pevně doufám) mají jiné starosti. A i kdyby, asi mi to ani nijak nevadí :-D. Takže zatemňovat nebo nezatemňovat?

Při rekonstrukci jsme také odkryli staré oblouky, které by bylo škoda opět zakrývat. Proto jakékoliv řešení by muselo být umístěno až nad nimi, a díky hlubokým výklenkům až před okny. Jediné, co by vůbec nepřipadalo v úvahu jsou žaluzie. Nehodily by se k nám. Uvažovali jsme ale o venkovních, jenže bohužel to nebylo ze stavebního hlediska možné.

Můj drahý mi teď pořád básní o dřevěných venkovních okenicích, které by na okna vyrobil. Nahoře totiž promrzají. Byla by to asi krása a velká romantika, jenže každý den vystrčit ruce z okna a zavřít okenice, to rozhodně není nic pro mou pohodlnost... :-P

Původně jsme počítali opět se stejnými tyčemi a splývavými závěsy až na zem z jemnější tkaniny i dolů. Jenže, mně se moc líbí také třeba římské rolety. Objevila jsem spoustu zajímavých materiálů i neutrálních odsínů, ze kterých je možné je vyrobit na e-shopu firmy VELUX. Specializuje se sice na střešní okna, ale něco podobného by se mi líbilo i na ta naše francouzská, kde by rolety překryly jednoduše celý výklenek. Nevadily by mi ani klasické rolety, jenž by se schovali třeba do konzole v bílé barvě pod strop. A navíc oboje by se mi docela líbilo i do patra!

No a poslední řešení je nechat vše tak, jak je. Protože přeci jen, závěsy by trošku toho denního světla ubraly, a vše je teď hodně světlé, vzdušné a hlavně bez práce ;-).

Děkuju předem za pomoc, užívejte bílé zimy, a příště zase naviděnou snad s menší prodlevou...
Paa Šárka





17 komentářů

  1. Šárka, ja by som tie krásne okná zvnútra určite nezakrývala. Rozhodne sa prikláňam na stranu Tvojej silnejšej polovičky a myslím si, že vonkajšie drevené okenice to by bolo niečo fantastické. Či budú otvorené alebo zatvorené, zvnútra budú okná stále krásne. A pri pohľade zvonka by boli okenice jedna báseň. Andrea

    OdpovědětVymazat
  2. Rozhodne ne, zadny tkaniny. Okna mate nadherny a okenice jsou fajn napad:-).

    OdpovědětVymazat
  3. To ja bych zas zakryvala. Pro pocit utulna a taky soukromi. Dala bych jednoduchou kolejnici do stropu( klido kvartal z ikea, my to tak mame) a dala uplne jednoduchy bily voal nebo pruhledne bile panely. Daji se shrnout ke strane, kdyz bys chtela vice svetla. Mate to krasne.

    OdpovědětVymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  5. Rozhodne okenice... Sede.;) nebo jen prirodni....

    OdpovědětVymazat
  6. Ja tedy souhlasim s Mirjankou. Dala bych garnyz do stropu a bilou jemnouckou latku nebo len. Pres den bych to shrnula na ten prostredni sloup a ke kraji. Mate dlazdice, urcite by se mistnost zutulnila a i akusticky to byva mnohem lepsi. Ja jsem dlouho zaclony bojkotovala, ted pred nami postavili dum, mam jen jednoduche bile a kdyz se podivam na fotky bez zaclon, najednou mi ten pokoj pripada neutulny, vecer je tam ta cerna dira tmaveho okna. Kdyz se se zavesem neszijete, tak ho muzete vzdycky zrusit. Aspon bych to zkusila. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Já bych take dala spíše okenice ven.. Mate krasny a velky okna, je skoda je uvnitr schovávat.. :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Doporučuji tuto opravdu skvělou firmu: http://www.diamonddesign.cz z Hradce Králové

    OdpovědětVymazat
  9. Nezatemňovať zvnútra, zvonka sa dajú urobiť okenice žalúziové, posúvne, až po zem, maštalového typu, a na ovládanie, my to máme architektom navrhnuté, ale ešte sme sa na to nezmohli.Tiež máme okná do ulice až po zem bez záclon, okenice by sme využili aj ako palisádu, lebo nemáme pre domom plot a brána sa bude zhodovať s okenicami.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ...žalúzie - lamely sú tiež nastaviteľné...

      Vymazat
  10. za mne nechat tak,okna jsou skvostná

    OdpovědětVymazat
  11. Sari, za mne jednoznacne okenice. Ja nemam tak nadherna okna, ale okenice mam a jsou krasne a pro nas i prakticke zvlast v lete. A taky jsem pohodlna a na otvirani/zavirani uz jsem si zvykla:-) preju At se rozhodnete co nejlip Pa T.

    OdpovědětVymazat
  12. Šári, i já hlasuji pro "okenice" .... takové lamelové, jaké jsou v Chorvatsku nebo Řecku, abys je v případě "extra lenosti" nemusela otvírat celé ale jen jsi pootočila lamely ..... jsem moc zvědavá, pro co se nakonec rozhodneš ..... Marki

    OdpovědětVymazat
  13. Asi bych zvolila minimalistickou garnyz pod strop a jemne lnene bile zavesy - ty se daji vzdy odhrnout do kraju nebo do stredu. Kdyz zavesy budou vadit, daji se vzdy sundat a nenapadna, jemna, jednoducha garnyz by na celkovem krasnem vzhledu snad nemela ubrat - da se pak vyuzit na zaveseny retezu od House Doctor nebo Happy Lights, nebo vanocni papirove hvezdy... Pokud o necem na ty okna realne uvazujete, prijde mi tohle jako min narocne (financne i pracne) reseni nez venkovni okenice - ty muzou byt taky krasne, jen bych to asi resila jako druhy krok, kdyby nevyhovoval prvni. A protoze o tom Sarko pisete, jiste Vas to bude porad hlodat, dokud to nevyzkousite:)))

    OdpovědětVymazat
  14. Šárko já mít vaše prostory tak bych šla do tohoto: http://barabasca-made.blogspot.cz/2015/02/minimalisticky-interier-v-zajeti-bile.html

    Ve dne světlo, kochání se okny a večer možnost zútulnit ale i ochránit od chladu, přeci jenom okny uniká teplo hoodně :)
    Hezký víkend Martina

    OdpovědětVymazat
  15. Okenice, okenice!!
    Muj dávny sen....
    A k Vám by se tak! hodily ;)

    OdpovědětVymazat
  16. Okenice :) určitě bych nedávala žádně závěsy.Okna máme nádherná ♥

    OdpovědětVymazat

Díky za každý Váš komentář a zastavení se na MMB, těším se na vás! Šárka.